اصول و مفروضات حسابداری

اصول و مفروضات حسابداری از موارد مهمی هستند که یک حسابدار باید به آن تسلط کافی داشته باشد و به خوبی با آن آشنا باشد. برای تهیه و ثبت گزارش های مالی نیاز به و دستورالعمل‌های روشن و رهنمود های مشخص است، که به آن اصول حسابداری گفته می شود این اصول حسابداری شامل : اصل بهای تمام شده تاریخی،  اصل هم‎زمانی ، اصل تحقق درآمد، اصل افشاء کامل می باشد. در این مقاله شما را با تعریف اصول و مفروضات حسابداری بیشتر آشنا می کنیم.

شماره تماس ایده ماندگار: 02191013862

اصل بهای تمام شده

براساس اصل بهای تمام شده، در دفاتر مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام‎شده ثبت خواهد شد.  بهای تمام‎شده دارایی به معنی ارزش مبادله‌ای نقدی دارایی در تاریخ تحصیل است. خریدهای نسیه و مدت‎دار جزء بهای تمام‎شده دارایی بشمار نمی آید. با گذشت زمان ارزش دارایی‎ها تغییر کرده و این تغییر ارزش بی‎اثر است.

 

اصل تحقق درآمد

زمان شناسایی درآمد و ثبت اصل تحقق درآمد، صورتهای مالی و حسابها را تعیین می کنند. براساس آن درآمد زمانی شناسایی می شود که دو شرط زیر را داشته باشد، یکی مبادله یا داد و ستدی صورت و دیگری  فرایند کسب سود کامل. بر مبنای اصل تحقق درآمد، درآمدی که توسط فروش کالا بدست می آید، باید در زمان فروش و مطابق با روش فروش شناسایی  شود، دلیل اینکه در تاریخ فروش، کسب سود، کامل می شود. همچنین درآمدی که توسط خدمات کسب می شود  بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می شود چون میزان انجام خدمات، براساس تشخیص تکمیل فرایند کسب سود است. توجه داشته باشید که مبالغ پیش دریافت نباید تحت عنوان درآمد دوره محسوب شود.

 

اصل تطابق

تمامی هزینه های صورت گرفته برای بوجود آوردن درآمد باید به حساب آن دوره ای که آن درآمد در آن تحصیل شده است منظور شود. در واقع سود بدست آمده برای هر دوره، مابه التفاوت درآمدهای بدست آمده و هزینه های انجام شده در همان دوره مالی هست. بر اساس این اصل اکثر هزینه های صورت گرفته در دوره جاری به عنوان دارایی در صورت های مالی ثبت می گردنند به دلیل داشتن منافع آتی.

 

اصل افشا

تمامی رویدادها و وقایع مالی مربوط به واحد تجاری باید افشاء شود، اصل افشا بر تمام جوانب گزارشگری مالی تأثیر می گذارد. و در نتیجه واحد تجاری را مجبور به تهیه اطلاعات برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می کنند. این اطلاعات به شکل، یاداشت‌های همراه این صورتها یا صورتهای مالی افشاء می گردند.

حسابرسی داخلی

اصول مفروضات و میثاقهای حسابداری

✔ مفروضات حسابداری

✔ فرض تفكيك شخصيت

✔ فرص تداوم فعاليت

✔ فرض دوره مالی

✔ فرض تعهدی

✔ فرض واحد اندازه گيري

 

مفروضات حسابداری

فرض‎های اولیه‎ای که بنیان  استانداردهای حسابداری، اصول حسابداری و روش‎های حسابداری را شکل می‎دهند،  مفروضات حسابداری می گویند. این فروضات شامل: فرض تفکیک شخصیت، فرض دوره زمانی، فرض تداوم فعالیت، فرض واحد اندازه‎گیری می باشد.

شماره تماس ایده ماندگار: 02191013862

فرض تفکیک شخصیت

یکی از اساسی‌ترین مفروضات حسابداری فرض تفکیک شخصیت است،  فرض تفکیک شخصیت به هر واحد اقتصادی که دارای شخصیت حقوقی یا فاقد شخصیت حقوقی باشد تحت عنوان یک واحد مستقل از مالکان و جدا از موسسات دیگر می پردازد. بر این اساس مؤسسه را به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل فرض می شود که می‌تواند دارایی تحصیل نموده، بدهی و هزینه تعهد و درآمد نیز تحصیل نماید.

 

فرض تداوم فعالیت

در حسابداری یک واحد اقتصادی برای یک مدتی طولانی و پیش بینی شده به فعالیت خود ادامه خواهد داد. که بر مبنای آن به دارایی ها و بدهی‌ها به جاری و بلند مدت تقسیم می گردد.

 

فرض دوره ی مالی

نتایج درست و صحیح عملیات یک واحد تجاری در زمان اتمام عملیات می‌توان مشخص کرد. و اعتبار دهندگان، بستانکاران، و همچنین  اشخاص ذی نفعنباید تا تاریخ انحلال، از نتایج بی خبر باشند. دوره مالی سه ماهه، شش ماهه یا یکساله می باشد. اگر دوره مالی بیشتر از دوازده ماه طول بکشد به اصطلاح سال مالی می گویند.

 

فرض واحد اندازه گیری

واحد اندازه گیری در حسابداری پول است  تمام مبادله هایی که توسط حسابداران در صورت‌های مالی یا دفاتر منتقل می شود.کلا وقایعی را که نمی توان با پول اندازه گیری کرد و فاقد جنبه مالی هستند. نظیر: روحیه کارکنان، کارایی مدیریت، رقابتهای بازار.

اظهارنامه مالیاتی چیست

اصول و مفروضات حسابداری دولتی

مهمترین اصول در مفروضات دولتی اصل تفکیک اقلام ثابت و اصل حساب های مستقل برای وجوه مستقل می باشد.

 

تفاوت اصول و مفروضات حسابداری

مفروضات به معنی شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که مناسبات حقوقی محیط حسابداری است. اما اصول به معنی رویکردهای کلی که در شناسایی و اندازه گیری رویدادهای حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد، می باشد.

موسسه خدمات مالی صام با داشتن چندین سال سابقه کار در زمینه های مشاوره سرمایه گذاری، اظهارنامه مالیاتی، خدمات حسابداری و مالیاتی، خدمات ثبت شرکت و برند، خدمات مالی بهترین خدمات را ارائه می دهند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
وظایف مدیر مالی
نوشتهٔ بعدی
انواع مجمع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

question