خدمات حسابداری

صورت معاملات فصلی چیست؟

سازمان امور مالیاتی در ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم در مورد صورت معاملات فصلی،  به طور کامل شرح داده و به سه نکته اساسی اشاره کرده است.

تمام سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی به صورت سی دی ، الکترونیکی و یا به صورت کاغذی صورت خرید و فروش انجام شده را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، ارسال به موقع این مدارک، باعث جلوگیری از جرایم متعاقب می شود.

در قسمتی از ماده 169 ذکر شده است که صورت خرید و فروش هایی که مبلغشان کمتر از ده درصد حد تعیین شده است را می توانید هر سه ماه یکبار به سازمان ارسال کنید.

مودیان  برای ارسال صورت معاملات فصلی، باید کارت اقتصادی دریافت کنند، تا بتوانند در زمان ارسال مدراک، کد اقتصادی را ذکر کنند، در صورتی که کد اقتصادی موجود در کارت ذکر نشود مدارک هیچ اعتباری ندارند و توسط سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود. مودیان باید در سال ۴ بار اقدام به تهیه صورت های مالی کنند.

موسسه خدمات مالی و حسابداری صام

ارائه دهنده کلیه خدمات مالی، حسابداری و حسابرسی

 

جهت مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

شماره تماس موسسه صام : 02191013862

مهلت ارسال معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی در چه تاریخی باید ارسال شود؟

✔ در صورتی که مودیان موفق به دریافت کارت و کد اقتصادی نشده باشند باید در زمان تعیین شده مدارک خود را همرا با نام و نام خانوادگی و کد ملی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

✔ مودیان موظف هستند، صورت معاملات فصلی و صورت مالی پایان سال شرکت را جداگانه در زمان معین و تعیین شده حتما به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

✔ مشاغل بند الف، بر طبق قانون باید تمامی معاملات انجام شده خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنند.

✔ مشاغل بند ب، موظف هستند تمام معاملات خود را در دفتر هزینه ها و درآمد ها ثبت کرده و گزارشی کامل از آن داشته باشند.

✔ مشاغل بند الف شامل : اشخاصی که دارای کارت بازرگانی هستند، صادر کنندگان و وارد کنندگان کالاها، صاحبان شرکت ها و کارخانه ها، اشخاصی که امتیاز بهربرداری از معادن را دارند، تمام شرکت های حسابرسی و حسابداری، بیمارستان ها درمانگاه ها و آسایشگاه ها و حتی مدارس باید صورت معاملات فصلی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

✔ مشاغل بند ب شامل: صاحبان کارگاه های صنعتی، وکلای دادگستری و مشاوران ، طلا و جواهر فروشان، کسانی که خرید و فروش آهن انجام می دهند.

جریمه، عدم ارسال صورت معاملات فصلی

عدم ارسال صورت معاملات فصلی، عدم ارسال کد اقتصادی و یا دادن کد اقتصادی خود به یک نفر دیگر، استفاده از کد اقتصادی شخص دیگر جریمه ای معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله انجام شده در بر خواهد داشت. اگر مدارک را دیر تر از موعد ارسال کنید یا بعد از مهلت داده شده ارسال شود مودیان موظف هستند یک درصد از  معامله ای که مدرک آن دیر ارسال شده است را به صورت جریمه پرداخت کنند.

توجه داشته باشید، در صورتی که فروشنده یا خریدار کد اقتصادی در اختیارتان قرار نداد، باید کد اقتصادی خود را به همراه مشخصات طرف مقابل به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید، در نتیجه شخصی که کد اقتصادی را ارسال نکرده است مشمول پرداخت جریمه می شود.

 

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی مالیات

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی به این شکل است که شرکت ها و سازمان های تجاری و اشخاص حقیقی باید به پورتابل سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند اطلاعات خود را ثبت کنند و مدارک لازم را ارسال کنند. البته می توانید برای انجام این کار از موسسه صام که یک موسسه مالی و حسابداری می باشد کمک بخواهید تا صفر تا صد مراحل را برای شما انجام دهد.

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات وجود دارد یکی به صورت روش برخط  Online و دیگری به صورت روش غیر برخط Offline برای کسب اطاع از نحوه کار و ارسال با کارشناسان ما در این زمینه از صحبت کنید.

✔ کسانی که موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند.

✔ تمامی افراد حقوقی و حقیقی شرکت ها موظف به ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی هستند.

آیا دستمزد و حقوق پرسنل باید در معاملات فصلی ذکر شود ؟

در لیست فهرست معاملات فصلی نباید به دستمزد و حقوق پرسنل اشاره کرد، به دلیل اینکه حقوق پرسنل جداگانه مشمول مالیات قرار می گیرد.

موسسه خدمات مالی و حسابداری صام با داشتن چندین سال سابقه کار در زمینه های خدمات حسابداری، خدمات مالی، خدمات مالیاتی، خدمات بهترین خدمات را ارائه می دهند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با ما تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره شوید.

شماره تماس موسسه صام : 02191013862

موسسه خدمات مالی و حسابداری صام

ارائه دهنده کلیه خدمات مالی، حسابداری و حسابرسی

 

جهت مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
موسسه حسابداری در تهران
نوشتهٔ بعدی
مراحل حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

question